Back To Top
ZEISS Progressive Lenses

A ZEISS akcióban résztvevő kiemelt optikák keresése

Kategóriák

Kék fény: a jó és a rossz

Mennyi kék fényre van szükségünk? Mikor és hogyan kell védekeznünk vele szemben?

A vélemények megoszlanak a kék fény jótékony és káros hatásairól. Egyfelől a kék fény hatékony eszköz lehet a téli depresszió és az álmatlanság ellen folytatott küzdelemben. Ezzel szemben a kék fény maradandóan károsíthatja látásunkat. Szóval mi a helyzet a kék fénnyel? Hogyan változott a mesterséges fény, aminek mindennap ki vagyunk téve? Szervezetünknek miért van szüksége ennek a hullámhossznak a biológiai hatásaira? Mikor és hogyan kell védekeznünk a kék fény potenciálisan kártékony hatásával szemben? Olvassa el a részleteket a kék fény jó és rossz hatásairól.

A látható spektrum

Az emberi szemet érő és abba bejutó fényt két csoportra osztjuk. Az egyik a körülbelül 390-780 nm hullámhossz közötti látható fény, a másik az ultraibolya (UV-fény) és az infravörös (IR-fény) tartományokat lefedő nem látható spektrum.

A szakemberek tisztában vannak vele egy ideje, hogy az UV-fény potenciális veszélyforrást jelent az olyan biológiai szövetekre, mint a bőr és a szem, így az emberek általában megfelelő napvédelmet használnak a problémák elkerüléséhez. Azonban a kék-ibolya fény is potenciális veszélyforrás lehet, különösen a szemre. Lehet, hogy a kék-ibolya fénynek alacsonyabb az energiája az UV-fénynél, de az UV-fénnyel ellentétben (melynek legnagyobb részét nyeli a szem elülső része) a kék fény akár a retináig is eljut.

A fény 390-500 nm-es kék-ibolya sávú részét nagy energiájú látható fénynek (HEV) nevezzük. A 390-400 nm közötti hullámhossz kimondottan kritikus, valószínűsíthetően a retinában a nagy energiájú beeső fény által okozott kár, a fotoretinitisz egyik oka.

A kék fény jótékony hatásai

Tudományos vizsgálatok bebizonyították, hogy a fénynek biológiai hatásai vannak szervezetünkre, többek között a hormonháztartásunk egyensúlyát is segít szabályozni. A melatonin nevű hormon jelentős szerepet játszik az alvás-ébrenlét ciklusunk szabályozásában, a folyamathoz szükséges fényenergiát pedig nagyrészt szemünkön keresztül vesszük fel. A folyamat másik kulcsszereplője a melanopszin nevű fényelnyelő pigment a szemben, mely bizonyítottan a látható fény alacsony hullámhossz tartományában a legaktívabb. Ez azt jelenti, hogy a retinánkat érő kék fény a pszichológiai egészségünk biztosításában is szerepet játszik, és ezért van sikere a fényterápiának a téli depresszió és az álmatlanság kezelésében.

Az UV-fény a vitaminok előállításában is részt vesz, ami azt jelenti, hogy a fényingerlés is fontos hatással van az anyagcserénkre. Összefoglalva: szervezetünknek szüksége van a kék fényre.

Hogy egy konkrét példát is hozzunk, sok embernek ismerős a korral járó álmatlanság, amely arra a tényre utal, hogy az idős embereknek kevesebb alvásra van szükségük. Az emberi szembe jutó fénynek úgy tűnik, fontos szerepe van ebben a jelenségben. A tipikusan időseket érintő szürke hályog meggátolja a kék fény eljutását a retináig, és a betegek gyógyítását szolgáló intraokuláris lencsék is kiszűrik a kék fényt. Ez felboríthatja főként az idősek nappal-éjszaka ritmusát, és megváltoztatja a számukra szükséges alvás mennyiségét.

De mint sok más esetben is, itt is érvényes a „mindent módjával” szabály.

A kék fény káros hatásai

A túl sok ultraibolya és kék-ibolya sávú fény kárt tehet az emberi szemben. Amellett, hogy a kötőhártya és a szaruhártya fájdalmas gyulladását okozza, kárt tehet a szemlencsében is (pl. szürke hályog) és főleg a retinában (makula degeneráció).

Ezért annyira fontos, hogy erős napsütésben 100%-os UV-védelmet biztosító napszemüveget viseljünk, kimondottan olyan helyzetekben, ahol sok a tükröződés, például vízpart környékén vagy havas hegyekben.

A modern világ: kék fényű fényforrások

Kezdve a világító diódákkal (LED-ekkel) és a xenon lámpákkal az energiatakarékos izzókig és a kijelzők elektromágneses sugárzásáig az életünk javítására és megkönnyítésére tervezett összes „új fényforrás” nagyobb mennyiségben bocsájt ki kék fényt, mint a hagyományos izzók. A fény eltérő spektrális összetétele azt jelenti, hogy jelentősen több kék fény vesz minket körül, mint korábban. Lehet ennek ártalmas hatása a látásunkra?

Mostanáig nem végeztek tanulmányokat arra vonatkozóan, hogy a számítógépes kijelzők vagy az új fényforrások hosszú ideig tartó használata károsíthatja-e a retinát. De fontos megjegyezni, hogy szemünket 30-szor annyi kék fény éri egy átlagos borús napon a szabadban eltöltött egy óra alatt, mint egy monitor előtt töltött egy óra alatt.

Színtelen szemüveglencsék kék szűrővel

Logikus, hogy a színtelen szemüveglencsénél nincs szükségünk UV-védelemre, ha a szemüveget főként beltérben hordjuk. Azonban beszerezhetünk színtelen lencsét olyan kék szűrővel, mint például a DuraVision® Blue Protect. De miért?

A fényforrások vagy képernyők kék sugárzása néhány ember szemét irritálhatja vagy kifáraszthatja. A kék szűrő élesebb látást is biztosíthat: a látható fény különböző hullámhosszait a szaruhártya és a szemlencse kicsit másként töri meg, így nem mind ugyanabban a fókuszpontban éri a retinát. Néhányunknak ismerősek az ilyen jelenségek: például az, hogy könnyebben látni távolban a pirosat és közelben a kéket; vagy hogy az infografikák piros, zöld és kék vonalaira fárasztóbb fókuszálni, mint egyazon vagy hasonló színeknek a különböző árnyalataira.

Néhányunk azt is észrevette, hogy az erősen kék fényforrások miatt esténként álmatlanabb. Egy sötét szobában vagy a szabadban éjszaka és szürkületben szemünk másik üzemmódra vált át. Gyenge fényviszonyok között a szem az érzékenységét a zöldről a nagy energiájú kék spektrumra állítja. Ez azt jelenti, hogy a kék fényt élénkebben látjuk, így a tükröződéseket is fokozottabban érzékeljük. A sofőröknek ismerős ez a hatás. Őket már előfordult, hogy elvakította a szembe jövő járművek fényszórója, kimondottan, ha a modern xenon vagy LED fényszóróról van szó. Ezekben a helyzetekben a kék szűrővel ellátott szemüveglencse kényelmesebbé teheti a látást.

A DuraVision® BlueProtect egy színtelen lencsékhez kiegészítésként adható réteg. A hagyományos ZEISS DuraVision® Premium réteg összes jó tulajdonságával rendelkezik, beleértve az optimalizált keménységét és a könnyen tisztítható kialakítást. A BlueProtect egy olyan kék szűrőt is tartalmaz, amely a 390-440 nm közötti kék fényt gyengíti. Ez jobb látáskomfortot jelent mindenkinek, aki védelmet szeretne beltérben a kék fénnyel szemben anélkül, hogy a 450-500 nm közötti kék fény jótékony hatásairól lemondana. A DuraVision® BlueProtect réteggel ellátott szemüveget egész nap viselhetjük, hacsak nem mégis napszemüveget veszünk fel a kinti teendőinkhez vagy PhotoFusion® lencse mellett döntünk, amely szintén 100%-os UV-védelmet nyújt.

Így változtatnak látásunkon a digitális készülékek

A tabletek, okostelefonok és egyéb digitális kijelzők nem csak a minket érő spektrumon változtatnak, hanem a vizuális szokásainkon is. Fontos, hogy tisztában legyünk azzal, hogy sokkal többet nézünk közeli tárgyakat, mint korábban. Ez gyakran azért van, mert a háttér megvilágítása nagyon gyenge. Ez még a gyerekeknél is probléma: az „iskolai miópia” arra vonatkozik, hogy az iskolakezdést követően egyre növekszik a rövidlátásra hajlamos gyerekek száma.

Ha nem töltünk elég időt úgy, hogy a távolba nézünk, akkor a szemünk nem kap elég időt a pihenésre, és tulajdonképpen „elfelejtjük”, hogyan kell különböző távolságokra fókuszálni. Ez digitális terhelést okoz a szemnek. Ezenfelül ösztönösen kevesebbet pislogunk, amikor hosszabb időn keresztül egy digitális kijelzőt nézünk, így a szaruhártyát ritkábban nedvesíti könny. Ez kifárasztja és megerőlteti a szemet. És a legrosszabb esetben még látásunkat is ronthatja.

A tanácsunk: Azt javasoljuk, sűrűbben tartsunk olyan szünetet, amikor a távolba nézünk, még akkor is, amikor laptopon, tableten vagy okostelefonon dolgozunk. És mindig gondoskodjunk arról, hogy a szemet elég fény érje, ugyanakkor biztosítsunk megfelelő védelmet az UV és kék-ibolya fénnyel szemben.

Kapcsolódó cikkek

Az Ön egyedi ZEISS lencse konfigurációja
Árt a szemnek a nem megfelelő szemüveg, vagy az elégtelen világítás?
Mennyi szemüvegre van szüksége?
Jobb látás egy új szemüveggel.
Beválik a progresszív lencse vadászathoz?
 

Jelen honlapunkon cookie-kat használunk. A cookiek kisméretű szöveges fájlok, melyeket a weboldalak helyeznek el a számítógépén. A cookie-kat széles körben használják, mivel azok segítséget nyújtanak a weboldalak megjelenésének tökéletesítésében és optimalizálásában. Weboldalaink használatával Ön kijelenti, hogy hozzájárul a cookiek használatához. több

OK