A forma anatómiája: a Mykita és Bernhard Willhelm által tervezett Franz

Minden, amit mindig tudni akart a napszemüvegekről, de félt megkérdezni

Azonnal felismerhető, a sztárok kedvenc kiegészítője, tökéletes kellék. De hogyan is jött létre a FRANZ? Vessünk egy pillantást a színfalak mögé a MYKITA-nál, a márkánál, amely a cult napszemüvegek mögött rejlik.

Talán már kiszúrta a FRANZ márkát a divatkiadványok, mozik, pletykamagazinok vagy formatervező blogok oldalain. A német avantgárd divattervező, Bernard Willhelm a MYKITA szemüveg márkával együtt tervezte a FRANZ pilóta stílusú szemüveget, amely ötvözi a márkára jellemző pillekönnyű fémlemez keretet a ragyogó, tükrös lencsével. Itt a lehetőség, hogy többet megtudjon a MYKITA pompás, korlátozott mennyiségben kibocsátott kollekciójáról.

A MYKITA és Bernhard Willhelm

A színes, merész és lendületes női és férfi kollekcióiról híressé vált német tervezőről, Bernhard Willhelmről tudjuk, hogy a korlátokat döntögeti és tovább gondolkodik az egyszerű ruháknál. A MYKITA-val újra többet láthatunk Bernhardból.

A Philipp Haffmans, Harald Gottschling, Daniel Haffmans és Moritz Krueger négyeséből 2003-ban alapított, berlini székhelyű MYKITA folyamatosan egyre magasabbra emeli a lécet, amikor a szemüvegekről van szó. Roppant újszerű és funkcionális formatervezéssel hozakodnak elő: az egyszerű, egymásba dugdosható csatlakozásokat, amelyek feleslegessé teszik a bonyolult, forrasztott és csavaros kötéseket, rozsdamentes acéllemezből kivágott és formára hajlított, pillekönnyű keretekkel párosítják. A MYKITA kézzel készített keretei modern napszemüvegekhez és dioptriás szemüvegekhez készülnek.

Beszélgetés a MYKITA-val

Philipp Haffmans vezető formatervezővel és Xenia Deger marketing és PR igazgatóval beszélgetünk.

Bernhard Willhelm egészen kirobbanó karakter, míg a MYKITA a tiszta és élesen körvonalazott megjelenéséről ismert. Mi az, ami összeköti kettőjüket?

Philipp Haffmans: Bernard Willhelmhez hasonlóan mi sem csak a szemüvegpiacra összpontosítunk. Az üzlet mögött is van egy világ, és az olyan emberekkel, mint Bernhard, könnyű átlépni ezt a határt. Itt kezdődik a mókás része a dolognak.

Hogyan jött létre ez az együttműködés?

Xenia Deger: Igazából egy e-mailt kaptunk Bernhardtól. Azt kérdezte, érdekel-e minket a Párizs helyett kivételesen Berlinben megtartandó AW09 kiállítására készülő szemüvegekkel kapcsolatos együttműködés. Természetesen nagyon érdekelt minket, hogy együtt dolgozzunk Bernharddal, mivel nagyon tiszteljük a munkáját és nagy rajongói vagyunk a meglehetősen őrült “Bernhard Willhelm világnak”. Amikor elküldték nekünk a kollekció hangulatait és témáját (hetvenes évekbeli síkollekció), nagyon felvillanyozódtunk. Azonnal megmozdult az alkotói fantáziánk. Innen már minden nagyon gyorsan történt: 2 hónap alatt elkészítettük a mintakollekciót.

Mi volt a legösztönzőbb a Bernhard Willhelmmel folytatott munkában?

Philipp Haffmans: A Bernhard Willhelmmel és Jutta Kraus-szal végzett munka távol áll a hagyományos divatcirkusztól. Az ő világukban az abszurd a normális. A világ ilyenfajta megközelítése miatt az együttműködés egyszerű és könnyű volt. Nem folytattunk végtelennek tűnő vitákat a részletekről.

Mi ihlette a FRANZ márkát?

A forma anatómiája: a Mykita és Bernhard Willhelm által tervezett Franz

FRANZ by MYKITA & Bernhard Willhelm

Philipp Haffmans: A síelés és a szlalomozás varázslata, a lesiklás hősiessége, a sífutók kitartása és a félelmet nem ismerő síugrók, akiket az 1976-os innsbrucki olimpián láttunk – ez adott ihletet Bernhard Willhelm férfi kollekciójához. Ez azonban nem szigorúan síeléshez készült kollekció, hanem inkább az, aminek Bernhard Willhelm tekinti, egy ”tarka keverék”, amelynél mind az anyagra, mind a stílusra büszkék lehetünk. A síruháihoz társítva, egyesítette az erőit a miénkkel, és bemutatott három tükrös napszemüveg-modellt. Az eredmény három pilóta stílusú fémlemez keret: a FRANZ, illetve a SEPP és LUKE modellek. A FRANZ modellt a legendás lesiklóbajnok, Franz Klammer ihlette és róla is nevezték el.

 

Tudna nekünk többet mondani a FRANZ formatervezési folyamatáról?

 

Philipp Haffmans: A kiterjedt, de szerény forma tudatos utalás a múlt gyártási eljárásainak hiányosságaira. Akkoriban a precíz lézeres vágási technológia egyszerűen nem létezett. Ennek eredményeként bizonyos stílusok nagyon vaskosnak tűnnek. A gyártási módszereinkkel ezt a megjelenést vittük át a jelenbe, és ezzel új formanyelvet hoztunk létre.

 

Önök a Carl Zeiss Vision-től kapják a FRANZ napszemüveg lencséit. De mondják el nekünk, hogyan képezik ezek a lencsék a részét az alkotási folyamatnak, milyen hatással vannak a végleges napszemüvegre? Ez egyfajta tyúk vagy tojás probléma: van egy adott lencseszín az elméjükben egy bizonyos modellhez, vagy látnak egy csodálatos napszemüveglencsét, és azt gondolják:”Ez nagyszerű, inspiráló, fantasztikusan nézne ki egy napszemüvegben. Most azonnal terveznem kell valamit!”

 

Philipp Haffmans: Ennél a kollekciónál a lencséknek fontos szerepük volt. A tükrös lencsék, mint egy függöny, szó szerint lezárják a viselőjük arcát. Ideje volt újra színre hozni ezt a vonalat. Abban a pillanatban, amikor Bernard Willhelm felhívott minket, mi már tárgyaltunk erről a kérdésről. És amikor előhozakodott a téli olimpiai játékok témájával, valahogy minden tökéletesen összeillett. A hegy témája további képeket idézett az elménkbe, például Reinhold Messnert, ahogy megmássza a Mount Everestet. Az ottani szélsőséges fényviszonyok miatt a tükrös lencse a védőfelszerelés része. Így egyik dolog hozta a másikat, és végül a kiterjedt, tükrös pilótaformákat kaptuk eredményül. Erről jut eszembe, egy másik modell, az ALOIS, amelyre ugyanez a formanyelv, ugyanez az alak és formahasználat jellemző, csatlakozott ehhez a kiadáshoz. Extrém színkombinációkban valósult meg, világoszöld lencse zöld tükörrel a lencsén, vagy barna lencse, világosbarna tükörrel.

 

Elképesztő teljesítmény, hogy a FRANZ lett a Szex és New York 2 ikonszerű kiegészítője. Több ezer divatcikk között a FRANZ az egyetlen darab, amit mindenhol látunk: Sarah Jessica Parker még a filmplakáton és az előzetesben is FRANZ szemüveget visel. Hogyan került a FRANZ Sarah Jessica Parker orrára? A film jelmeztervezője, Patricia Field vette fel a kapcsolatot önökkel, vagy ez egyfajta meglepetés volt?

 

Xenia Deger: Kaptunk egy e-mailt a Warner Brother’s gyártási osztályától, amelyben azt kérdezték, hogy érdekelne-e minket szemüvegek szállítása a díszlethez. Sarah Jessica Parker a mi HEATHER modellünket viseli a magánéletében. Nos, persze hogy érdekelt minket! Elküldtük nekik a keretet, amit SJP visel, és ez tényleg szerepel a filmben – már a legelső előzetesben kiszúrtuk. Ezen kívül, a párizsi PR képviseletünkön tartott sajtónapon Patricia Field kiszúrta a FRANZ modellt, és kért belőle minden színben, plusz egy speciális színben, ezüstben. A forgatás első napján, szeptember 9-én láttuk, hogy az aranyszínű FRANZ-ot használták az első leforgatott jelenetben! Nyertünk!

 

Philipp Haffmans: A "Szex és New York 2"®-ben Carrie jellemének felépítéséhez Patricia Fields szeme előtt egy bizonyos kép lebegett: fehér és arany. A fehér ruhát Chaneltől származó aranyszínű cipővel, arany nyaklánccal, aranyszínű retiküllel egészítve ki, a Mykitánál talált egy aranykeretes, aranyszínű napszemüveget. Azt hiszem, akkor nem volt másik hasonló keret a piacon.

 

A MYKITA új és izgalmas együttműködései folytatódnak: együtt dolgozott például a Herr Von Edentől Bent Angelo Jensen tervezővel, vagy Marios Schwabbal. Van valamilyen új projekt, amelyről beszélni szeretnének?

 

Xenia Deger: Szeretünk együttműködni más formatervezőkkel, mivel így szélesebb lesz a látókörünk, és az új ötletek mókás eredményeket hoznak. Romain Kremerrel most fejlesztettünk ki egy keretet, a YURI-t, amely olyan, mint egy sisak. Lencsék helyett kis lyukakon lehet átnézni rajta.

Philipp Haffmans: … és az még nagyobb móka, amikor olyan emberek, mint Lady Gaga, a fent említett tárgyakat öltik magukra jelmezként.

Jelen honlapunkon cookie-kat használunk. A cookiek kisméretű szöveges fájlok, melyeket a weboldalak helyeznek el a számítógépén. A cookie-kat széles körben használják, mivel azok segítséget nyújtanak a weboldalak megjelenésének tökéletesítésében és optimalizálásában. Weboldalaink használatával Ön kijelenti, hogy hozzájárul a cookiek használatához. több