Szemüveglencse-fejlesztés vezetéshez

Bepillantás: így zajlott a ZEISS DriveSafe fejlesztése

A ZEISS kifejlesztett egy vezetéshez optimalizált új szemüveglencsét. És ez nem egy speciális felhasználású lencse, hanem egy mindennapos használatú, egész nap viselhető szemüveglencse. Három fő tulajdonságának köszönhetően viselője számára a vezetés biztonságosabb és kényelmesebb lesz. A JOBB LÁTÁS a Tudományos ügyek + Műszaki marketing részlegről Dr. Christian Lappe-vel és a DriveSafe/Technológia + Innováció/Új termék bevezetése részleg projektmenedzserével, Frank Mielich-hel beszélgetett, akik mindketten részt vettek a DriveSafe fejlesztésében. 

Szemüveglencse-fejlesztés vezetéshez

Dr. Christian Lappe-vel és a DriveSafe/Technológia + Innováció/Új termék bevezetése részleg projektmenedzserével

JOBB LÁTÁS: A DriveSafe lencse a ZEISS legújabb innovációja. Hogyan fejlesztenek ki egy vezetéshez ideális lencsét? Azaz először is kezdjük azzal, hogy miért?


Christian Lappe: A DriveSafe fejlesztése egy valamivel korábban beazonosított vevői igény alapján kezdődött. Az derült ki felméréseinkből, valamint a partnereinktől és a szemüvegviselőktől kapott visszajelzésekből, hogy sokan vezetés közben kényelmetlenül, sőt akár veszélyben érzik magukat látásproblémáik miatt. Az emberek egyértelműen azt mondták, hogy olyan szemüvegre vágynak, amely egész nap viselhető és a vezetést is kényelmesebbé teszi.

Frank Mielich, Project Manager DriveSafe/Technology & Innovation/New Product Implementation

Frank Mielich, Project Manager DriveSafe/Technology & Innovation/New Product Implementation

Frank Mielich: Vezetés közben a jó látás összetett feladat, számos különböző tényező függvénye, közrejátszik benne a látásprobléma és a fényérzékenység. Arra kerestük a választ, hogy a vezetés jár-e konkrét látásproblémákkal, amelyek minden sofőrt egyformán érintenek. Kiterjedt piackutatást végeztünk Németországban és az Egyesült Államokban, hogy kiderítsük, vezetés közben mi tudna jobb látást biztosítani, és melyek azok a látásproblémák, amelyekkel az emberek menet közben találkoznak. Meglepett minket, hogy milyen sok látásproblémáról számoltak be az emberek, és az is, hogy ezek egyértelműen bizonyos területekre fókuszálódtak. Másrészt ott van a kellemetlen tükröződés, ami kimondottan problémás gyenge fényviszonyok között – például pirkadatkor vagy szürkületben, esőben, hóesésben vagy éjszaka – és ezt még fokozza, hogy igazából kevesebbet látunk ilyen fényviszonyok között. Ez olyasmi, amit legtöbben már tapasztaltunk valamikor korábban.


Christian Lappe: Ezenfelül a progresszív szemüveget viselők közül néhányan úgy érzik, a szemüvegük nem felel meg a gyors fej- és szemmozgásnak, amely része a dinamikus látásnak, amire a kormánynál szükségünk van. Úgy érezték, a hagyományos progresszív lencsék nyújtotta korlátozott látómezőkön lehetne javítani. Tehát alapvetően ezekkel a problémákkal találtuk szembe magunkat, amikor úgy döntöttünk, hogy kifejlesztünk egy megoldást a vezetés közbeni jobb látásért.


Loading the player...

JOBB LÁTÁS: Mit tud ez a lencse, amit egy hagyományos nem? Hogyan teszi a DriveSafe lencse kényelmesebbé, egyben biztonságosabbá a vezetést?


Christian Lappe: A DriveSafe lencse fejlesztésének három fő pillére volt:

  1. meg kellett értenünk, hogyan reagál a pupillánk, amikor vezetés közben kevésbé kedvezőek a fényviszonyok, és a látottak minőségét hogyan befolyásolja a rossz fényviszony,
  2. a zavaró káprázás, amit vezetés közben tapasztalunk,
  3. a progresszív szemüvegben való vezetés sajátos természete.


A fejlesztési munka első része arra irányult, hogy jobban megértsük a pupilla szerepét. Azt tudjuk, hogy a pupilla mérete eltérő fényviszonyok mellett változik. Így gyenge fénynél a pupillánk kitágul. De az, hogy a szem képes tágítani a pupillát, azért hogy több fényt engedjen be, a látott kép minőségét is befolyásolja. Kicsit olyan ez, mint amikor fényképezésnél a gép rekesznyílásával szabályozzuk, mennyi fény érje a szenzort. Azonban ez a beállítás a mélységélességre is hatással van. Minél tágabb a rekesz, annál kisebb mélységélességet kapunk. A pupillánk is hasonlóan működik. Amikor a pupilla tágul, több fény éri a retinát, de a mélységélesség is csökken. Ezenfelül a szemlencse másként töri a periférián a fényt. Ezeknek a beeső fénysugaraknak nem a megfelelő helyre esik a fókuszpontjuk a retinán, ez pedig korlátozza látásunkat jelentősen tág pupilla mellett.

Tehát amikor a DriveSafe lencsekialakítást fejlesztettük, az optimalizálásnál a tág pupillát eredményező gyenge fényviszonyok melletti látásteljesítményre összpontosítottunk. Ez az optimalizált kialakítás progresszív lencséknél különösen meghatározó fontosságú, és segít, hogy a DriveSafe elérje a célját, és még gyenge fényviszonyok mellett is kényelmesebbé tegye a látást. A munkánk eredménye a Luminance Design® technológia.

Frank Mielich: A fejlesztés második pillére a vakítás problémájának tanulmányozása volt. A vakítás általában két csoportba sorolható. A vezető egyrészt egy „bénító vakítás” hatása alá kerülhet, ez egy olyan élettani káprázás, amely teljesen lehetetlenné teszi a látást. Ez például egy erős vaku fényéből adódhat. Másrészt egy kényelmetlen káprázás is felléphet. Ez a vakítás lélektani formája, amely az emberek számára kellemetlen, izgató vagy zavaró. A gépkocsivezetők a kellemetlen vakítás okaként gyakran említik szembejövő autók fényszóróit vagy az utcai világítást.

A bénító káprázás esetén nagyon egyszerűen és hatékonyan tudjuk megvédeni szemünket: vagy becsukjuk őket, vagy elfordítjuk tekintetünket a fényforrástól. Ez egy ésszerű reakció, és független attól, hogy milyen szemüveget viselünk nap mint nap. Minket azonban az emberek számára annyira kellemetlen és irritáló, zavaró káprázás érdekelt. Ennek az egyik legjobb példája rossz látási körülmények esetén a szembejövő járművek fényszórója által okozott vakítás. A piackutatás által is alátámasztott tudományos bizonyítékok a szembejövő járművek fényszórója miatt észlelt káprázást a LED vagy Xenon H.I.D. (High Intensity Discharge) fényforrások használatával hozzák összefüggésbe. Úgy tűnik, hogy a fény színképösszetétele itt különösen fontos szerepet játszik. Ezeknek a korszerű LED vagy Xenon HID fényforrásoknak a fénykibocsátása a látható fénytartományunk nagy energiájú színképrészében, különösképpen a 440-470 nm színkép sáv környékén eltérő.


Christian Lappe: A DriveSafe réteggel lehetőség nyílik arra, hogy szelektív módon gyengítsük ezt az irritáló rövid hullámhosszú fényt, amely a spektrum káprázást okozó része. Fontos: Az ezzel a réteggel ellátott lencsét nappal is lehet használni, tökéletesen alkalmas mindennapos használatra.
Természetesen ez a lencse az autós használat összes elvárásának is megfelel.


Frank Mielich: És a DuraVision® DriveSafe réteg ugyanolyan tartós és könnyen tisztítható, mint a prémium DuraVision® Platinum rétegünk!
 

Christian Lappe: A fejlesztés harmadik, egyben utolsó területe a vezetéshez használt progresszív lencse optimalizálása volt. Vezetés közben úgy tűnik látásunk élénkebb módra vált. Mivel ez szemünk számára egy nagyon dinamikus tevékenység, jóval nehezebb és összpontosítottabb feladat. Tekintetünket és figyelmünket az előttünk lévő út és a műszerfal között váltogatjuk, pillantásaink a jobb, bal és a belső visszapillantó tükör között cikáznak, majd ismét az útra figyelünk... mindezt gyors egymásutánban. A progresszív lencse látómezőinek a viselője számára minden távolságban éles, természetes és pihentető látást kell biztosítaniuk. Ezért a lencsekialakítás optimalizálására összpontosítottunk, hogy az megfeleljen a sofőrök sajátos vizuális igényeinek. Ugyanakkor azt is fontosnak tartottuk, hogy a sofőröknek ne kelljen azonnal szemüveget cserélniük, amint kiszállnak az autójukból. A DriveSafe lencse távoli mezejét és átmeneti zónáját szándékosan úgy növeltük meg, hogy kellően támogassák a sofőr szemmozgását. Ugyanakkor a lencse olvasórésze is elég nagy ahhoz, hogy ideális legyen a közeli feladatokhoz, így a szemüveget egész nap lehet viselni.

JOBB LÁTÁS: Hogyan tesztelik az ilyen lencséket?


Frank Mielich: A DriveSafe lencsét egy sor tudományos elemzésnek vetettük alá, hogy a lehető legjobb információkat kapjuk a már említtet három területen. A viselési próbák résztvevői mindegyik új kialakítást kipróbálták és beszámoltak arról, hogyan befolyásolták látásukat vezetés közben, valamint arról, hogy mindegyik új DriveSafe prototípus jelentősen javította-e látásukat. Így kaptuk meg a DriveSafe végeleges verzióját.

Azt is tanulmányoztuk, hogy az emberek mikor tapasztalják a káprázást. Mekkora az emberek fájdalomküszöbe, ha zavaró káprázásról van szó? Milyen erős káprázás kell ahhoz, hogy valamit ne tudjunk megcsinálni, például ne tudjuk elolvasni a betűket? És ezeket hogyan befolyásolják a különböző termékek, a káprázás erőssége és a rétegek/szűrők? A lencsék prototípusait alaposan teszteltük, hogy kiderítsük, hogyan befolyásolják az emberek látását. Több tesztalannyal próbáltattuk ki a prototípusokat és kértük szubjektív visszajelzéseiket egy igen átfogó kérdőívben. A tanulmányban az egyik legfontosabb rész az volt, hogy érzik magukat a viselők, ha az új lencsében vezetnek vagy mindennapos feladatokat végeznek. Ez a valós élethelyzetekben történő tesztelés kulcsfontosságú, így mindent elkövettünk, hogy az alapos külső és belső viselési próbák a projekt szerves részét képezzék.

A stuttgarti FKFS Autóipar-mérnöki és Járműmotor Kutatóintézettel közösen kielemeztük, hogy vezetés közben hogyan mozgatják az emberek szemüket és fejüket. Azt akartuk megtudni, hogyan fókuszálják újra, pontosan hová néznek, milyen hosszú ideig tartják meg azt a fókuszt, valamint azt, hogyan mozgatják szemüket és fejüket. Hogy választ kapjunk ezekre a kérdésekre, a tesztalanyokat speciális, kamerákkal felszerelt tesztautókba ültettük és követtük vezetés közben fejük és szemük mozgását. Ez fontos információkat adott nekünk arra vonatkozóan, hogyan tudjuk a vezetéshez optimalizálni a progresszív lencséinket.

BETTER VISION: What do people focus on when they drive? And how do they shift their focus? How is it different from other everyday activities?
 

JOBB LÁTÁS: Mire fókuszálnak az emberek vezetés közben? És hogyan váltanak fókuszt? Miben más ez, mint más mindennapi feladatok?


Christian Lappe: A modern világ egyre nagyobb kihívások elé állítja szemünket. Sok esetben még csak nem is vagyunk ennek tudatában, de napjaink életvitele szemünktől új helytállást kíván. A Digital Lens létrehozása például az egyik válaszunk ezekre a kihívásokra (Link). Most, hogy az okostelefonok, tabletek és a hasonló készülékek annyira elterjedtek, sokkal több időt töltünk közeli vizuális feladatokkal. Ennek eredményeképpen folyamatosan és gyorsan váltogatjuk figyelmünket és tekintetünket közeli és távoli tárgyak között. Ez hosszútávon fárasztó szemünknek, idővel megjelennek a megerőltetés jelei.

A vezetéshez teljesen másféle látásra van szükségünk, így az szemünknek is más jellegű igénybevételt jelent. Dinamikus látást igényel, melyet állandó fej- és szemmozgatás jellemez. Amellett, hogy szemünket az úton tartjuk, a környezetünkre is figyelnünk kell – közvetlenül és a tükrökben is – és rendszeresen ellenőriznünk kell a műszerfal visszajelzéseit is. AZ FKFS-sel közösen végzett tanulmányok szerint 96%-ban az utat nézzük. Ez meglepetés volt számunkra, mert azt hittük, ez a szám alacsonyabb lesz, talán 80%-ban az utat nézzük, 20%-ban a műszerfalat és a tükröket. De megnyugtató is volt, hiszen a forgalom szemmel-tartása végül is a vezetés legfontosabb része. Azonban ez nyilván azt is jelenti, hogy az oldalsó és a belső tükrökre valamint a műszerfalra nagyon rövid ideig pillantunk. Ez semmiképp sem „normális” vizuális feladat, különösen fárasztó a szemünknek, és a teljes látórendszernek is. Talán más esetben csak akkor néznénk körbe ilyen gyorsan, ha egy forgalmas úton kelnénk át Párizsban vagy a legjobb vételt keresnénk a kiárusításban! És amikor vezetünk, szemünknek hosszú ideig kell ezt csinálnia, néha nehéz körülmények között.

Szóval gondolom, nem meglepő, hogy a különösen erre a célra kialakított lencse jobb és pihentetőbb látást biztosít.


Frank Mielich: Ezt a tesztelőink és a DriveSafe lencse első viselői mondták. Nagyon örültünk, hogy az egyfókuszú és a progresszív lencsék viselőitől is rendkívül pozitív visszajelzéseket kaptunk a végleges termékkel kapcsolatban. És természetesen a DriveSafe kínálat a speciális ívelt keretekre is biztosít megoldást.

JOBB LÁTÁS: Személy szerint Önnek melyik volt a legizgalmasabb pillanat a DriveSafe fejlesztése során?


Frank Mielich:
Kezdésként szakemberek egy kis csoportjával teszteltünk néhány próbaverziót különböző lencsekialakítások és rétegek kombinációjában (2x2 kombináció). Mindig izgalmas pillanat egy projekt életében, ha mi magunk tesztelhetünk egy új terméket, talán az összes közül a legizgalmasabb. Az elméletből gyakorlatba való áttérés tele van ismeretlennel, de izgalmas.
Magammal vittem a lencsét, amikor befejeztem a munkát aznap és kipróbáltam vezetés közben hazafelé. Nem nyűgözött le az első verzió, így lecseréltem a következő termékre és kipróbáltam az autóm xenon fényszórói előtt. Bámulatos élmény volt! Azt mondtam magamban: most rátaláltunk valamire...

 

Az FKFS Research Institute of Automotive Engineering and Vehicle Engines Stuttgart (Autóipar-mérnöki és Járműmotor Kutatóintézet Stuttgart) a Stuttgarti Egyetemhez kapcsolódó független alapítvány. Az 1930-ban alapított FKFS mára az egyik legnagyobb kutatóintézet az autóipar-mérnöki szolgáltatásainak területén, jelentős autógyártóknak és beszállítóknak dolgozik.

Belső viselési próba 60 CZV alkalmazott részvételével Németországban, 2013; külső viselési próba 70 optikus és fogyasztó részvételével Spanyolországban, 2014

Jelen honlapunkon cookie-kat használunk. A cookiek kisméretű szöveges fájlok, melyeket a weboldalak helyeznek el a számítógépén. A cookie-kat széles körben használják, mivel azok segítséget nyújtanak a weboldalak megjelenésének tökéletesítésében és optimalizálásában. Weboldalaink használatával Ön kijelenti, hogy hozzájárul a cookiek használatához. több