Az öntött darabok digitalizálása lézer szkennerek segítségével

A hajómotorok veszélyes rázkódásainak csillapítása érdekében a rugalmas tengelykapcsolókat pontosan az egyes hajók és hajómotorok igényeihez kell igazítani. Következésképpen a VULKAN – egy tengelykapcsoló és fogaskerék áttételrendszereket gyártó cég – tengelykapcsolóinak modell- és változatválasztéka ennek megfelelően sokrétű. Ezért a vállalat a tengelykapcsolók nagy választékának pontos vizsgálata érdekében egy gyors és pontos digitalizálási megoldást keresett – és a ZEISS T-SCAN CS lézer szkenner mellett döntött

VULKAN optikusan méri a tengelykapcsoló alkatrészeit

Andreas Ladwig, Junior Lean Production megbízott, és Ralf Redecker, kollégája a vulkanizáló részlegből a tengelykapcsoló egy szegmensét vizsgálják.

Andreas Ladwig, Junior Lean Production megbízott, és Ralf Redecker, kollégája a vulkanizáló részlegből a tengelykapcsoló egy szegmensét vizsgálják.

A kihívás: a tengelykapcsolók nagy választékának mérése

A VULKAN RATO S termékcsaládjának tengelykapcsolói számos öntött alkatrészből állnak. A kívánt rugalmasság elérése érdekében a két öntvény összeillesztéséhez a vulkanizálás néven ismert eljárást alkalmazzák. A probléma: a műszaki rajzok és a tényleges öntvények nem mindig felelnek meg 100%-ig egymásnak. Ez azt jelenti, hogy a munkásoknak további időt kell fordítaniuk az alkatrészek utólagos megmunkálására. A gyártási folyamat tökéletesítése érdekében elsőként az öntött alkatrészek pontos kiértékelését kellett elvégezni. „Ez a termékcsalád több mint 40 változatot és méretet tartalmaz,” mondja Andreas Ladwig, Junior Lean Production megbízott. „A tolómércével évekre lenne szükségünk a geometriájuk felvételéhez.” Egy gyorsabb és pontosabb megoldásra volt szükség.

Az optikai távolsági kijelző megkönnyíti a letapogatást.

Az optikai távolsági kijelző megkönnyíti a letapogatást.

A megoldás: A ZEISS T-SCAN CS kézi lézerszkenner

VULKAN a ZEISS egy T-SCAN CS lézerszkennerét vezette be. Ez másodpercenként 210 000 egyedi ponttal digitalizálja a munkadarab topográfiáját. A ZEISS adatfeldolgozó programja a pontoknak ebből a tömegéből a munkadarab háromdimenziós modelljét készíti el. A gyártásban a kezelő először egy satuba fogja be az öntött darabokat. A letapogatás során egy a közelben felállított ZEISS T TRACK CS+ típusú követő kamera egy virtuálisan csatlakoztatott koordinátarendszerben rögzíti a szkenner által gyűjtött pontokat.

Nagy mérési sebesség a ZEISS kézi lézerszkennerének köszönhetően

Ralf Redecker, a vulkanizáló részleg egy munkatársa a T-Scan segítségével egy tengelykapcsolószegmens digitalizálását végzi el. Ezek már az eredményes folyamatoptimalizálás első jelei.

Ralf Redecker, a vulkanizáló részleg egy munkatársa a T-Scan segítségével egy tengelykapcsolószegmens digitalizálását végzi el. Ezek már az eredményes folyamatoptimalizálás első jelei.

Előny: Gyors digitalizálás, kevesebb selejt

Ladwig és kollégája a ZEISS INSPECTplus szoftvere segítségével összehasonlítják a CAD modellt a szkennelttel. Aztán frissítik a régi CAD modelleket és elküldik azokat az öntvény gyártójához. A lézer letapogatás segítségével az új öntvényt egy elsőmintavizsgálatnak vetették alá. „Minden hihetetlenül gyors,” mondja Ladwig. Ha a kollégám reggel elvégzi a letapogatást, és nekem délután időm van a kiértékelésre, akkor egyetlen munkanap alatt el tudjuk végezni az alkatrész prototípus vizsgálatát. Ehhez korábban hetekre volt szükségünk.” Az optimalizálási folyamat mind a selejtarány , mind az utólagos megmunkálásra fordított idő és erőfeszítés jelentős csökkenéséhez vezetett.