A sárgarépa valóban jó a szemnek?

Fiatal korunktól kezdve halljuk, hogy a sárgarépa jó a szemnek. Sajnos ez csak bizonyos mértékig igaz.

A sárgarépa jó a szemnek állítólag. Mindezt igazolhatja az is, hogy szemüveges nyulat még valószínűleg senki sem látott - maximum rajzfilmben. Persze mindez még kevés ahhoz, hogy alátámasszuk az igazat. Az egészséggel kapcsolatos ilyen tévhit mégis nemzedékeken át tartja magát. Az igaz, hogy a sárgarépa sok béta-karotint tartalmaz; ez az A-vitamin provitaminja. Ha ez a vitamin hiányzik az étrendből, az negatívan befolyásolja a fejlődést, a bőr és haj állapotát. Szélsőséges esetekben akár éjszakai vakságot is okozhat. A legtöbb látási rendellenesség azonban általában teljesen más okok miatt alakul ki.  

Végtelen a sora azoknak a népszerű bölcsességeknek, amelyek gyermekkorunkban a tudatalattinkba ivódtak.

Ma már a legtöbb tévhitet tudományosan és egyértelműen meg lehet cáfolni. Némelyikük azonban legalább egy igazságelemet tartalmaz. Erre nem is lehetne jobb példa, mint az a tévhit, hogy „a sárgarépa jó a szemnek”.

De mi miatt alakult ki ez a tévhit? Az ízletes zöldség sok béta-karotint tartalmaz. Ez az anyag adja a sárgarépa narancssárga színét, de ugyanakkor a létfontosságú A-vitamin provitaminja is, ami valóban jó a szemnek. Mindazonáltal ez a bölcsesség csak az igazság egy morzsáját tartalmazza.

 

A táplálkozási szakemberek retinolként is utalnak az A-vitaminra. Valójában ez a név közvetlenül utal arra a funkcióra, amit ellát a szemben. A szem retinája olyan sejteket tartalmaz, amelyek fekete és fehér képet tudnak alkotni még a legkisebb pislákoló fényből is.

A retinol nélkül egyikünk sem tudná megkülönböztetni a világos és sötét közötti kontrasztot.

Azoknál az embereknél, akiknek gyógyszeres kezelésre van szükségük kritikus A-vitamin hiány miatt, akár éjszakai vakság kialakulásának kockázata is fennállhat.

 

Szerencsére az ilyen fajta egészségügyi panasz nagyon ritka a világnak ezen a részén. Mi több, sok olyan élelmiszer van, ami még a sárgarépánál is gazdagabb A-vitaminban – ilyen a spenót, a káposzta vagy a saláta.

Az állati termékek, mint például a máj, még jobbak, mivel nem csak az A-vitamin provitaminját tartalmazzák, hanem magát a vitamint is.

„A sárgarépa rendszeres ropogtatása valóban előnyös a szemünknek, de nem fogja javítani a látásunkat úgy, ahogy azt várjuk” – világít rá Rósa Gergely, a ZEISS szakembere, majd hozzáteszi: „A régebbi időkhöz hasonlóan, akár rövidlátásról, akár távollátásról van szó, az egyetlen dolog, ami igazán segíthet a legtöbb látási rendellenesség esetén, egy jó szemüveg”.

ZEISS Vizuális Profilom Határozza meg most személyes vizuális szokásait, és találja meg személyre szabott szemüveglencséjét.
Keressen ZEISS Optikust a Környékén

Kapcsolódó cikkek

Rontja a szemét a rossz fényviszonyok melletti olvasás?
Szemtorna gyakorlatok
Miért annyira fontos a jó látás?
A szem allergiás megbetegedései – gyors gyógyírek

Kapcsolódó termékek