
Melegalakítás
Technológia, változatok és ipari felhasználásA melegalakításos lemezalakítás
A fémlemez melegalakítása különösen fontos az autógyártók és beszállítók számára. Az eljárás minden acélminőséghez megfelel. Az ezzel a módszerrel előállított alkatrészek könnyebbek és jobb értékeket érnek el a törésteszteken.
A melegalakítás egy lemezalakítási eljárás, amelyet melegpréselésnek vagy présedzésnek is neveznek. Minden alakítási eljárás a felhasznált fém újrakristályosodási hőmérséklete felett zajlik. A fémlemez melegalakítása során az anyag regenerálódik és meglágyul. Ez magas egyenértékű alakváltozást tesz lehetővé kis alakítóerők ellenére. A melegalakítás többféle eljárást foglal magában, például a kovácsolást, a meleghengerlést és az extrudálást. Az alakítási technológia a DIN 8582 szabvány szerint szabályozott, és lehetővé teszi a nagy szilárdságú anyagok igény szerinti feldolgozását is. Az eljárás különösen alkalmas olyan alkatrészek esetében, amelyeknek nagy terhelést kell elviselniük (hengerek, forgattyús tengelyek, hajtórudak, fogaskerekek).
Eltérések a melegalakítás, a félmeleg alakítás és a hidegalakítás között
A félmeleg alakítás során olyan hőmérsékleteket alkalmaznak, amelyek a fémlemezek hidegalakítása és melegalakítása közötti hőmérséklet-tartományba esnek. Az ipari felhasználók kombinálják a két módszer előnyeit, és egy adott alakítási hőmérséklet megválasztásával igyekeznek elkerülni mindkét technológia hátrányait. A félmeleg alakítás kisebb alakítóerőket igényel, mint a hidegalakítás. A lehűtött alkatrészek méretbeli tűrései kisebbek, mint a melegen alakított alkatrészeké. A hidegalakítás során az alakítás az újrakristályosodási hőmérséklet alatt történik. Ugyanakkora alakváltozás eléréséhez nagyobb alakítóerőkre van szükség. Ennek eredményeként kisebb mérettűrésekkel és jó felületi szerkezettel rendelkező precíziós alkatrészek jönnek létre. A kialakított munkadarabot a megszilárdulás elérése érdekében újrakristályosító lágyítással kezelik.

Az autógyártók az utóbbi időben ezt az alakítási technikát részesítik előnyben. Ennek oka, hogy az ilyen technikával gyártott alkatrészek magasabb szintű ütközésbiztonságot érnek el. Továbbá a melegen alakított és lehűtött speciális acélok könnyebbé teszik a járművet. Ezzel a technikával az autógyártók oldalsó hossztartókat, ajtóerősítéseket, küszöböket, tetőkereteket, tetősíneket, lökhárítótartókat, valamint A- és B-oszlopokat gyártanak. Annak érdekében, hogy a melegen alakított acélokat megóvják a kemencében bekövetkezőrevésedéstől, speciális alumínium-szilícium bevonattal látják el őket. Az állandóan magas gyártási minőség fenntartása érdekében az alkatrészeket minőségbiztosítási folyamatnak vetik alá. Ez automatikusan történik, optikai méréstechnika segítségével.
Melegen alakított alkatrészek egyszerű mérése
Eddig a nagy szilárdságú fémlemezből készült alkatrészek méréséhez, például a karosszériagyártásban, fizikai befogókészülékekre volt szükség. Egyedi előállításuk miatt ezek magas költségeket eredményeznek. A Virtual Clamping (virtuális befogás) technológia és a ScanBox 3D mérőgépben egy univerzális beállítás helyettesíti a fizikai befogókészülékeket. Ez költségmegtakarítást eredményez, és érzékelhetően felgyorsítja a gyártási folyamatokat.