
Gyors beállítás tengelyhibák nélkül
Alig két évtizede a Haager GmbH & Co. KG szinte kizárólag kapcsokat, kapocsszemeket és egyéb, nemesfémből készült kiegészítőket gyártott az ékszeripar számára. Azonban sok más pforzheimi ékszergyártótól eltérően a nagy múltra visszatekintő vállalat belső üzleti modelljének előrelátó átrendezése révén túlélte az ipar hanyatlását. Az ékszeripari cikkek gyártása helyett a vállalat bevételének 90%-a jelenleg az gyógyászati technológiai termékek gyártói számára előállított kiegészítő alkatrészekből származik. A legyártott cikkek pontosságát a Haager többek között egy ZEISS O-INSPECT révén garantálja, ráadásul a tapintók pontos beállítása is biztosított a ZEISS Industrial Metrology tapintóbeállító eszköze által.

Minden munkaállomás hordozható mérőeszközökkel van felszerelve, amelyek automatikusan rögzítik a mért értéket a mérési tervben.
Az ékszeripartól a gyógyászati technológiáig
15 év telt el azóta, hogy a Haager GmbH & Co. KG egyik vezető beosztású partnere új ötlettel tért vissza egy kereskedelmi vásárról: az ékszergyártás helyett a vállalatnak a gyógyászati technológiai ipar felé kellene orientálódnia. Ez azért jutott eszébe, mert a német ékszeriparra, amelynek egyik fő központja az „aranyvárosnak” is nevezett Pforzheim volt, nehéz idők jártak. A Haager eleinte egyedi gyógyászati technológiai gyártóknak dolgozott kisebb projektek keretén belül, hogy elsajátítsa a szakterülettel kapcsolatos know-how-t. „Mondanom sem kell, hogy a pontosságra és a felület minőségére vonatkozó követelmények sokkal magasabbak az orvostechnológiai iparban, mint az ékszeriparban. De egyértelműen rendelkeztünk az ehhez szükséges alapvető készségekkel”, meséli Stephan Lehnert, a Haager minőség-ellenőre. Az ügyfelek reakciója a termékek minőségére arra ösztönözte a jelenlegi vezető partnert, hogy fokozatosan precízebb munkagépekbe ruházzon be, és növelje a termelési területet. Lehnert szerint ez a nagy befektetés megtérült: A közepes méretű vállalat most néhány mikronnyi tűrést is képes garantálni, és „a bevételeink növekedése miatt a termelési területet hamarosan kinőjük”. A Haager termékeinek kiváló minőségét a végponttól végpontig történő gépadatrögzítés is támogatja. „Minden olyan adatot rögzítünk, amit csak lehetséges: a gépek adataitól a minőségügyi adatokig, és ebből olyan információkat állítunk elő, amelyek révén optimalizálhatjuk folyamatainkat és a minőséget”, teszi hozzá Lehnert.

Stephan Lehnert bemutatja egy endoszkóp részegységének működési elvét. Ez lehetővé teszi az orvosok számára, hogy minimálisan invazív sebészeti eljárás révén távolítsanak el pl. szövetet a gyomorból vagy a belekből.
Felkészülten a nulla hiba stratégiára
A 35 munkavállalót foglalkoztató cég az elmúlt hat év során a végponttól végpontig történő adatgyűjtés jelenleg rendkívül felkapott sikerreceptjébe vetette hitét. A sikerek már érzékelhetőek: A gépek beállítási idejét, és ebből következően a gépek állásidejét is optimalizálták. A minőségügyi adatok statisztikai kiértékelése annyit jelent, hogy „most azt is hamarabb fel tudjuk ismerni, hogy stabilan futnak-e a folyamataink, és hogy milyen pontokat kell optimalizálnunk”. A minőségügyi vezető véleménye szerint a folyamatos és proaktív önoptimalizálás az, ami elválasztja a búzát az ocsútól az utolsó elemzésben. Egy dolgot ugyanis biztosan tud: A jövőben a gyógyászati technológiai gyártók idő- és költségráfordítás nélkül akarják majd termékeikbe integrálni a beszállítóiktól érkező alkatrészeket. És azok a beszállítók, akik nem tűzik ki konkrét célul maguk elé az úgynevezett nulla hiba stratégiát, nagyon hamar a körön kívülre kerülnek. Végleg. Lehnert megérti ezt: például egy Pforzheimben gyártott, endoszkóphoz való fém alkatrészt Japánban látnak el lencsével és chippel. Ha a pforzheimi, 17 euróba kerülő fémalkatrész nem nyújtja az ígért minőséget, Lehnert szerint a gyártó több mint 3000 eurót dob ki az ablakon. Ehhez hozzájárul a gyógyászati eszközök beszállítói hírnevének csorbulása, különösen akkor, ha a páciensek kárt vagy sérülést szenvednek. A Haager GmbH alkalmazottai ezért a minőség kérdését kiemelt fontosságúként kezelik, és a ZEISS O-INSPECT mérőgépre hagyatkoznak az alak- és a pozíciótűrések nagy pontosságú mérése tekintetében.
Miután elmagyaráztuk, hogy szögbeállításaink a FixAssist használatának köszönhetően pontosak, ügyfelünk minőségellenőrei személyesen ellátogattak hozzánk, hogy saját szemükkel láthassák a folyamatot. Saját tapintóikat pillanatokon belül összeszerelték FixAssist eszközünkön. És íme: Az eredményeik utólag megegyeztek a mieinkkel.

A ZEISS FixAssist biztonságosan tartja a tapintót, és a kezelő két kézzel könnyedén beállíthatja a szöget és a tapintót.
A minőség és folyamatok ellenőrzés alatt állnak
Számos érv szólt a ZEISS mérőgépe mellett. Egyrészt az iparágban való nagyfokú elterjedtsége. Ez azért van, mert a nulla hiba stratégia megvalósításához „intenzív együttműködés szükséges a vállalatok minőségügyi vezetői között”. Lehnert azonban nagy hangsúlyt fektetett az intuitív kezelhetőségre és az egyszerű programozásra is: „Több mérőgépet is megnéztünk, és a ZEISS O-INSPECT pontossága és könnyű kezelhetősége lenyűgözött minket”.
A Haager kis tételszámban gyárt sok alkatrészt, és sok munkaórát tud megtakarítani azzal, ha a mérőprogram gyorsan elkészíthető. A családi tulajdonú vállalkozás most még több időt takarít meg azzal, hogy a ZEISS FixAssist megoldását is használja. Ez az eszköz a tapintórendszerek sokkal gyorsabb összeszerelését teszi lehetővé. Ami korábban a bonyolult tapintórendszerekben akár 2 órát is igénybe vett, az most a FixAssist segítségével néhány perc alatt elvégezhető: Rögzítse a tapintólemezt, oldja ki a csavarokat az imbuszkulccsal, és állítsa be a tapintót. A beállítás után csak a csavarokat kell meghúzni.
Legalább két, egyenként 150 euró értékű rubin tapintó került a szemétre minden hónapban, mivel a beállítás során a földre estek. Ezt a problémát azonban azóta a FixAssist segítségével megoldották. A tapintóbeállító eszköz megakadályozza a szárral való érintkezést is, így elkerülhető a mérési eredmények torzulása. Lehnert tudja, hogy az ilyesmi könnyen megtörténhet. Emlékszik például egy ügyfélpanaszra, amely végül a FixAssist-nek köszönhetően pozitív végkifejlettel zárult a Haager számára. „Miután elmagyaráztuk, hogy szögbeállításaink a FixAssist használatának köszönhetően pontosak, ügyfelünk minőségellenőrei személyesen ellátogattak hozzánk, hogy saját szemükkel láthassák a folyamatot. Saját tapintóikat pillanatokon belül összeszerelték FixAssist eszközünkön. És íme: Az eredményeik utólag egyeztek a miénkkel.” Lehnert számára, aki 2011 óta dolgozik a Haagernél, ez a kötelező minőségi normáknak való megfelelésért folytatott állandó és kölcsönös küzdelem „komoly kihívást okoz” a munkájában. Ennek az iparágnak a válságokra való viszonylagos érzéketlenségétől függetlenül ő,, aki a szakmáját egy kizárólagosan ékszereket gyártó vállalatnál tanulta, személy szerint is úgy gondolja, hogy a gyógyászati technológia „jobb az aranynál”.