Minimális kopás a maximális minőségnek köszönhetően

A Pankl Racing Systems autóipari beszállító a ZEISS gyémánttapintóival sikeresen megfelel a pontossággal szemben támasztott növekvő követelményeknek

Több hónappal ezelőtt az osztrák Pankl Racing Systems tömör gyémánttapintóval látta el koordináta-mérőgépeit. Ez helyes döntésnek bizonyult: A Pankl beszámolója szerint csökkent a kopás, nagyobb a pontosság és kevesebb a gépleállási idő. Az osztrák vállalat is elkezdte használni a ZEISS gyémántbevonatú tapintóját, és csak jó dolgokról tud beszámolni.

Az autóipari beszállító gyémánt tapintókkal méri az autóalkatrészeket

Hajtókar mérése gyémántbevonatú tapintóval

Hajtókar mérése gyémántbevonatú tapintóval

A kihívás: még nagyobb pontosság

A mérnökök mindig feszegetik a műszaki megvalósíthatóság határait, évről évre szigorítva a pontosságra vonatkozó elvárásokat. Több évvel ezelőtt ez volt az, ami arra ösztönözte az autóipari beszállító Pankl vállalatot, amelynek portfóliójában versenyautókhoz való hajtókarok is találhatók, hogy a diszkrét pontok méréséről áttérjen a precíziósszkennelésre. Mivel azonban folyamatos kontaktusban voltak a mért munkadarabokkal, a szilícium-nitrid tapintók akár naponta egy mikrométernyit is koptak – és ez túl sok ahhoz, hogy további tesztelés nélkül biztosítsák a mérési eredmények pontosságát. A Pankl tehát naponta kétszer újrakalibrálta aszkenneléshez használt tapintókat, ami minden egyes alkalommal azzal járt, hogy a koordináta-mérőgép 15 percig nemüzemelt. Ezenkívül nem volt ritka, hogy naponta egyszer ki kellett cserélni a régi tapintót egy újra.

A gyémánt, szkenneléshez használt tapintók ellenőrzése

René Hautz a Pankl műszaki minőségbiztosítási részlegén dolgozik, és egy versenyautómotorhoz való hajtókar végső ellenőrzését végzi. A forgattyústengelyen lévő csapágyat ZEISS gyémánttapintóval mérik.

A megoldás: gyémánt használata a szkenneléshez

Annak ellenére, hogy az évek során a tapintók folyamatos kalibrálása és cseréje megszokottá vált, Mario Pichler, a Pankl Racing stratégiai méréstechnikai vezetője úgy vélte, hogy ez nem az optimális megoldás. Amikor a ZEISS Industrial Metrology részlegén dolgozóktól az új, gyémántbevonatú tapintókról tudomást szerzett, egyből felkeltette Pichler érdeklődését. 2015 végén kölcsönkért egy tapintót – eredetileg a drágább, tömör gyémántos verziót – a hajtókarok végső ellenőrzésénél használt két ZEISS PRISMO rendszer egyikéhez. Azóta a Pankl már elkezdte használni az egyik gyémántbevonatú tapintót. Egy további, a folyamat során elvégzendő ellenőrzésekre szolgáló mérőgépet hamarosan tömör gyémántos tapintóval látnak el. Azon folyamatlépések esetében azonban, ahol nem végeznek szkennelést, egyelőre minden marad a régi.

Eddig még nem tapasztaltunk kopást. A váltás egyértelműen megérte.

Mario Pichler Stratégiai méréstechnikai vezető
Gyémánttapintó közeli fotón

A gyémánttapintókkal történő szkennelés növeli a megbízhatóságot

Az előny: nő a mérőgép üzemben töltött ideje

A vállalat először 2015. november 17-én kezdte használni a gyémánttapintót a versenyautómotorok összes hajtókarjának végső ellenőrzéséhez. Egy szkennelés három percig tart, és sokkal több mérési értéketbiztosít, mint a diszkrét pontokon történő mérés, ezzel növelve az eredmények megbízhatóságát. És hogy bírják az új tapintók? Több, mint egy év eltelte után Pichler a következőről számol be: „Eddig még nem tapasztaltunk kopást.” Ez azt is jelenti, hogy nincs már időigényes kalibrálás, és nincs szükség a használhatatlan tapintók cseréjére. Pichler azt mondja, hogy „a gyémántbevonatú és a tömör gyémántos tapintókra történő áttérés egyértelműen megérte.” Ez el is gondolkodtatta őt a jövőt illetően: most az fontolgatja, hogy ilyen tapintókat kellene használni a váltóművek gyártási területén is.

A Pankl Racing Systems bemutatása

Az ausztriai kapfenbergi székhelyű Pankl Racing Systems AG versenyautók, luxusautók és helikopterek számára fejleszt, gyárt és értékesít motor- és hajtásrendszereket, valamint futóműalkatrészeket. A vállalat az első, versenyautóknak szánt hajtókarokat 1985-ben gyártotta. Jelenleg a vállalat versenyautókkal foglalkozó Racing részlege piacvezető a motor- és hajtásrendszerek terén. A motorrendszereket Bruck an der Mur (Ausztria) és Irvine (Kalifornia) városaiban gyártják, a hajtásrendszereket pedig Kapfenbergben és az egyesült királyságbeli Bicesterben szerelik össze. A Pankl világszerte körülbelül 1300 alkalmazottat foglalkoztat.


Ossza meg ezt az oldalt