A részegység hatékony virtuális ellenőrzése
A kihívás
Az összeszerelés során a külön gyártott alkatrészeket elemzik, és összeszerelik egy szerelvénnyé, vagy a teljes termék összeállítására használják. Például az autóiparban gyakran használnak erre a célra bonyolult befogókészülékeket, mint a „Meisterbock” és „Cubing” befogókészülékek.
Az összeszerelés során végzett elemzés jellemzően a következőket ellenőrzi:
- Mennyire jól illeszkednek egymáshoz a gyártásból származó különböző alkatrészek. Ez jelzi, hogy azok problémamentesen összeszerelhetők-e.
- Mennyire jól illeszkedik a gyártásból származó (tényleges) egyedi alkatrész a szerelvény (névleges) CAD-modelljéhez. Ez szintén jelzi, hogy a gyártási folyamat ellenőrzés alatt áll-e, illetve hogy a különböző forrásokból származó alkatrészek összeszerelhetők-e egymással.
- A hagyományos összeszerelés-elemzések során a különálló alkatrészeket befogókészülékekkel tartják a kívánt helyzetben, majd megmérik őket. Az autóiparban használt befogókészülékek, mint a „Meisterbock” és a „Cubing”, tapasztalatot és szakértelmet igényelnek. Továbbá költségesek is.
A megoldás
Az ATOS rendszernek köszönhetően ezekre a fizikai befogókészülékekre a továbbiakban már nincs szükség: A felhasználó a szerelvény minden egyes alkatrészét külön és teljes egészében 3D-ben beszkenneli. Az ezekből a mérésekből generált modellek a ZEISS Inspect szoftverrel automatikusan a megfelelő pozícióba helyezhetők a globális koordinátarendszerben. Ezután virtuálisan egymáshoz igazíthatók. Ily módon megvalósítható a virtuális összeszerelés.
Ez a virtuális összeszerelés többféleképpen elemezhető. Ennek fontos kérdései az alábbiak:
- Helyesek az alkatrészek funkcionális méretei?
- Helyesek a szerelvény hézagméretei és síkbeli illesztései?
- A szerelvény optikai képe megfelel a követelményeknek?
A felhasználó minden legyártott alkatrészt összehasonlíthat más valós alkatrészekkel és a CAD-modellel. Ez az összehasonlítás biztosítja, hogy az alkatrészek összeszerelhetők legyenek anélkül, hogy utólag meg kellene őket munkálni. Biztosítja azt is, hogy a szerelvényben minden alkatrész cserélhető legyen. Ez azt jelenti, hogy a más gyártóhelyeken gyártott alkatrészek vagy a különböző beszállítóktól származó alkatrészek is összeszerelhetők.