
A Physical Digital® a világon első vállalatként megszerzi a NADCAP AC7130/4 akkreditációt a ZEISS ATOS rendszerének használatával.
A repülőgép- és űripar különösen magas követelményeket támaszt a termékek megbízhatóságával és biztonságával szemben. A NADCAP (National Aerospace and Defense Contractors Accreditation Program) a legnagyobb vállalatok számára kialakított világméretű együttműködési program a beszállítók auditálására. Nagy hangsúlyt fektetve a speciális folyamatokra és termékekre, valamint a repülőgép- és űriparon belüli folyamatos fejlesztésre .

A Physical Digital mérőcellája.
A NADCAP-akkreditációt világszerte a vállalatok kiválóság iránti elkötelezettségének és a megfelelőségnek szimbólumaként ismerik el. A ZEISS szolgáltatója, a Physical Digital® a világ első vállalata, ami megkapta a NADCAP-akkreditációt a 3DSL szkennerekkel történő mérés és vizsgálat területén. A szabványnak való megfelelés érdekében jelentős beruházásokat eszközöltek a folyamatok és berendezések fejlesztésébe, ezek közé tartozik például a nagy felbontású és nagy pontosságú ATOS Triple Scan bevezetése.

A ZEISS ATOS 5 készüléke egy turbinalapátot szkennel.
A NADCAP-akkreditációt a mérőberendezésekre és -folyamatokra vonatkozó különböző szakmai szempontok alapján speciális szakértelemmel rendelkező munkacsoportok végzik. A 3D-s szkennerekre vonatkozó NADCAP AC7130/4 szakmai szempontrendszer, eredeti nevén „3D-s strukturált fény”, az ATOS berendezésekre és alkalmazásokra alkalmazható szabvány.
A NADCAP AC7130/4 szabványnak való megfelelés érdekében a Physical Digital üzleti és folyamatra vonatkozó fejlesztéseket hajtott végre, összehangolta 3D-s mérési szolgáltatását a repülőgép- és űripar kutatási követelményeivel, valamint jelentős beruházásokat eszközölt a legújabb berendezésekre, például bevezetett egy ATOS ScanBox automatizált vizsgálócellát és egy nagy felbontású ATOS Triple Scan szenzort.
Daniel Lainchbury, a Physical Digital mérnökségi vezetője nagyszerű méréstechnológiai partnernek tekinti a ZEISS vállalatot a gázturbinás hajtóművek iparágában. „A NADCAP magas követelményeket támaszt a pontosság, a nyomonkövethetőség és az ismételhetőség tekintetében, a ZEISS rendszere pedig szinte az egyetlen olyan rendszer, amely képes megfelelni a szabványnak” – mondta. A ZEISS automatizált rendszere, az ATOS ScanBox kulcsszerepet játszott abban, hogy a Physical Digitalmegszerezhesse az akkreditációt, így az ügyfelek nagyon stabil, ismételhető méréseket kaphatnak a statisztikai adatelemzéshez.
A ZEISS strukturált kék fényt használó, érintésmentes ipari 3D-s szkennereinek ATOS sorozata a nagy sebesség mellett nagy felbontású, precíz szkenneléseket biztosít. Az ATOS fejlett hardverrel és intelligens szoftverrelrendelkezik, a rugalmas, ismételhető, pontos mérések és a folyamat megbízhatósága érdekében. Lee Griffiths, a ZEISS üzletfejlesztési felelőse szerint: „Néhány éve már az AC7130/4 szempontrendszer alapján dolgozunk, ésmegállapítottuk, hogy ez egy magas szintű akkreditációs szabvány. Miveljól ismerjük a követelményeket, tudjuk, hogyan érhetjük el az akkreditációt rendszereinkkel, és örülünk, hogy a Physical Digital bemutatta ezt. Izgatottak vagyunk, ésvagyunk abban a pozícióban, hogy megfelelően támogassuk meglévő és potenciális ügyfeleinket abban, hogy az elkövetkező hónapokban és években elérjék ezt a státuszt.”
A Physical Digital a vállalat 2005-ös alapítása óta 3D-s strukturált fényű (3DSL) mérési szolgáltatásokat nyújt a repülőgép- és űripar számára, a vállalat ipari alkatrészeken végez ismételhetőségivizsgálatokat, kötegelt mérést, vizsgálatot és elemzéseket, az egyes turbinalapátoktól a teljes gázturbinás sugárhajtóművekig és a komplett repülőgépekig. A ZEISS által elért technológiai előrelépéseknek köszönhetően a Physical Digital nemcsak magas színvonalú akkreditációt szerzett, hanem a 3D-s szkennelési szolgáltatásokban vezető szerepet betöltő cég tekintélyes hírnevét is elnyerte.

Turbinalapátok vizsgálata ZEISS szoftverrel.
A Rolls-Royce alkalmazza a ZEISS ATOS technológiáját
Az optikai 3D-s vizsgálat akár 60%-kal is csökkentheti a mérési időt. Ez a repülőgép- és űriparban már elterjedt. Az AC7130/4 szempontrendszer a sikert fémjelzi, és mostanra szabványosította a 3D-s szkennereket, mint termékellenőrzési eszközöket a repülőgép- és űripari vállalatok számára.
A Rolls-Royce kiadott egy „Beszállítóknak szóló közleményt”, amely arra utasítja a 3D-s szkennelőberendezéseket használó beszállítókat, hogy meghatározott időn belül el kell érniük a NADCAP AC7130/4 szabványt. Lee Griffiths, a ZEISS munkatársa szerint: „A Rolls-Royce beszállítóknak szóló közleménye egy igazán pozitív üzenet az iparágnak, hogy az ATOS technológia elfogadott és alkalmas a gázturbina-alkatrészek mérésére.”
A NADCAP akkreditációs keretrendszer nem újdonság. Az OEM gyártók és az ellátási lánc vállalatai már évek óta használják a NADCAP-szabványt beszállítóik auditálására, beleértve más mérési technológiákat is, például a koordináta-mérőgépeket, és a karos mérőgépeket. Az Aerospace Testing International Magazine szerint a NADCAP-akkreditált beszállítói bázis körében végzett felmérések alapján a megkérdezettek 93%-a úgy véli, hogy az akkreditáció hozzáadott értéket jelent a vállalatuk számára, míg 77%-a azt gondolja, hogy a NADCAP-akkreditáció hozzásegítette őket új ügyfelek vagy projektek megszerzéséhez.
Miért fontos a NADCAP a repülőgép- és űripar számára? És hogyan lehet elérni?
A NADCAP a repülőgép- és űripar magas szintű minőségi követelményeinek mércéje. Auditálási standardja rendkívül magas. „A NADCAP-audit alaposabb, mint más roncsolásmentes vizsgálatok (NDT) vagy minőségügyi auditok, és minden egyes nem-megfelelő eredményre alapos választ kell adni” – mondta Mark Aubele, az USA-beli székhelyű Performance Review Institute roncsolásmentes vizsgálatokért felelős vezető programmenedzsere az Aerospace Testing International Magazine-nak.
A NADCAP előtt a repülőgép- és űripari vállalatok saját beszállítóikat saját folyamatkövetelményeik szerint auditálták a megfelelés ellenőrzése céljából. Rengeteg szabályt és szabványt kell betartani, de a NADCAP úgy találta, hogy a 3D-s szkennerekkel történő mérésre és vizsgálatra nincs egyezményes szabvány. Emellett ezek a kettős auditok nem adtak hozzáadott értéket, csak felesleges munkaterhet jelentettek. Ezért a NADCAP felváltotta az összes előző ügyfélauditot. A NADCAP-program kezelésével a Performance Review Institute-ot bízták meg. A harmadik féltől származó programokkal ellentétben a NADCAP jóváhagyását iparági konszenzus alapján ítélikmeg.