
A SAS Autosystemtechnik GmbH műszerfalmodulokat gyárt, és a folyamat minden lépését lefedi – az összeszereléstől a szállításon és telepítésen át az újrahasznosításig. A meeranei gyártóüzemben a műszerfalakat kevesebb, mint két óra alatt összeszerelik, majd közvetlenül kiszállítják a vezető autóipari gyártóknak. Az SAS az ATOS ScanBox 3D-s optikai koordináta-mérőgépet használja az elsőtermék-vizsgálatokhoz és az összeszerelt műszerfalak sorozatos minőség-ellenőrzéséhez – közvetlenül a gyártásban.

Ügyfelünknek arra volt szüksége, hogy rögzítsük a modulok adatait, kifejezetten az új VW ID.3 műszerfalak gyártása esetében, valamint a minőségi szabványoknak való megfelelés biztosítása érdekében. „Működés közben véletlenszerűen veszünk le a fő gyártósorról műszerfalakat, hogy ellenőrizzük őket az esetleges anyaghibákelkerülése érdekében . Ezután termékauditot végzünk és szkenneljük az alkatrészt. Amint ez a folyamat befejeződött, a műszerfalat visszavezetjük a gyártási folyamatba,” – magyarázza Uwe Schulz, az SAS Autosystemtechnik GmbH méréstechnikai mérnöke. A normál gyártási folyamat során erre a vizsgálatra mindössze 20 perc áll rendelkezésünkre. Az a szabály, hogy műszakonként legalább öt szkennelést végzünk – azaz a sorban vagy sorozatban végzett mérési eljárások mellett naponta legalább további 15 szkennelést. Az elsőtermék-vizsgálatok még ezen felül értendők.

A VW ID.3 műszerfalmodulok automatikus vizsgálata az ATOS ScanBoxban kevesebb, mint 20 perc alatt történik. Hagyományos mérési technológiával nem lehetett volna tartani ezt az időkeretet, ami hatalmas késedelmeket okozott volna a gyártási műveletekben.
A Kiosk Interface egyszerűsíti a sorozatgyártás során végzett minőség-ellenőrzést
Első lépésként Uwe Schulz mérési tervet készít beosztottjai számára, amelyet ők a Kiosk Interface – az ATOS ScanBox egyszerűsített működtetésére szolgáló speciális felhasználói felület – segítségével használnak majd. „A Kiosk Interface annyira intuitív, hogy még a háttértudással nem rendelkező kollégák is könnyen el tudják végezni az elemzőméréseket,” – mondja Uwe Schulz. A szoftver kezeli a teljes folyamatirányítást, és automatikusan végrehajt mérési és vizsgálati eljárásokat. Jelentősen minimalizáljaaz operátori hibalehetőségeket, és így egy olyan megbízható megoldás részét képezi, amely megfelel a legnagyobb kihívást jelentő követelményeknek, ahol a pontosság és az adatminőség kulcsfontosságú. „Egy másik nagymérföldkő az volt, amikor a Kiosk Interface-t hozzákapcsoltuk a termékauditunkhoz.” Ez a teljes jegyzőkönyvezési folyamatot lefedi. Az azonosított hibák vagy adott hiányzó alkatrészek az egyik beviteli mezőbelesznek betöltve, majd azok a mérési jegyzőkönyv részévé válnak.

A szkennelt alkatrészek a ZEISS INSPECT Optical 3D szoftverben kerülnek megjelenítésre. Az eltérések és anyaghibák egy pillanat alatt azonosíthatók, így a korrekciós intézkedések azonnal megkezdhetők.” (Alapértelmezett alternatív szöveg: „A szkennelt alkatrészek a ZEISS INSPECT Optical 3D szoftverben kerülnek megjelenítésre. Az eltérések és anyaghibák egy pillanat alatt azonosíthatók, így a korrekciós intézkedések azonnal megkezdhetők.
Részletes mérési adatok a könnyebb elemzésekhez és értékelésekhez
Miután rögzítették az összeszerelt műszerfalak adatait, Uwe Schulz ellenőrzi őketúgy, hogy összeveti a felületeket azok CAD-adataival. A szkennelt alkatrészek egy színdiagramon kerülnek megjelenítésre és kiértékelésre, ahol a kezelő egy pillantással azonosíthatja az eltéréseket és az anyaghibákat. Ha az alkatrészek, például a kesztyűtartó, megvetemednek, vagy ha az utasoldali légzsák díszvarrásának beépítési hézagai nem egyeznek meg a CAD-del, az SAS azonnali javítóintézkedést kezdeményez, amíg az alkatrész meg nem felel a meghatározott szabványnak. „Most már képesek vagyunk alkatrészeink minden mérendő jellemzőjét és funkcionális méretét rögzíteni. Különösen az a tény teszi sokkal egyszerűbbé a napi rutinunkat, hogy folyamatainkat az előre telepített ZEISS INSPECT szoftver bevezetésével tettük hatékonyabbá,” – foglalja össze Uwe Schulz.