
A repülőgépek karbantartása, javítása és átvizsgálása (MRO) biztosítja, hogy a repülőgépek teljes élettartamuk alatt biztonságosan repülhessenek. Minden repülőgép-karbantartási program szerves részét képezi a motorok javítása és átvizsgálása.
Élettartamuk alatt a modern repülőgéphajtómű-turbinák lapátjainak különösen szélsőséges körülményeknek kell ellenállniuk. A lehető legmagasabb szintű biztonság garantálása érdekében a ventilátorlapátok épségét folyamatosan ellenőrzik. Továbbá a turbinalapátok ki vannak téve villámcsapásnak, jégnek és madarakkal való ütközéseknek. Az ilyen esetek hívták életre az úgynevezett hosszú karbantartási vizsgálatot, amelynek során a hibás ventilátorlapátokat be kell azonosítani és ki kell cserélni. Ez az eljárás költséges és időigényes, mivel a turbina teljes szétszerelésével jár. A karbantartási vizsgálat ideje alatt egy drága csereturbinával üzemeltetik a repülőgépet. Nyilvánvaló, hogy a légitársaságok minimálisra szeretnék csökkenteni a sugárhajtóművek leállási idejét.
Ha az egyes ventilátorlapátok gyors vizsgálatához nem kellene szétszerelni az egész turbinát, az sok időt és pénzt takarítana meg. Képzelje el, hogy a szerviztechnikus minden egyes ventilátorlapáton mérést végezhetne, és gyorsan megítélhetné az alkatrész állapotát és eldönthetné, biztonságos-e a repüléshez vagy sem?
Cél / jövőkép: Az ARAMIS érzékelje a ventilátorlapátok repedéseit a karbantartási ellenőrzések során
Itt lép be a képbe a ZEISS 3D-s érzékelője, az ARAMIS. Az ARAMIS pontkövető technológiája segítségével a turbinalapát kalapácsütéses tesztekre adott reakciója kiértékelhető, és felhasználható az egyes turbinalapátok üzemi deformációs vizsgálatának (ODS) számításához. A valós idejű mért működési deformáció és a szimulált eltérések vagy a turbinalapát korábbi méréseiből származó tényleges állapot összehasonlítása lehetővé teszi, hogy következtetéseket vonjanak le az alkatrész épségére vonatkozóan. Ha a mért és a szimulált alak között eltérés van, vagy a jellegzetes rezonanciák teljesen megváltoznak (például az élettartam során), akkor a lapátban valahol repedés lehet, és ki kell cserélni.
A ZEISS egy meghatározott turbinalapáton elvégzett egy tanulmányt a koncepció általános megvalósíthatóságának bizonyítására. Nézzük meg közelebbről a folyamat lépéseit.