
Az EPCOR B.V. pneumatikus alkatrészek és segédhajtóművek (APU) javítására, karbantartására és nagyjavítására szakosodott. Ezek olyan, általában a repülőgép farában található gázturbinás hajtóművek, amelyek a repülőgép rendszereinek és eszközeinek (például a légkondicionáló vagy a pilótafülke kezelőszerveinek) elektromos áramellátását, valamint a hajtóművek indítását biztosítják. Az EPCOR Schiphol nemzetközi repülőtérhez közeli létesítményébe szervizelésre érkező APU-k többsége általában olyan, hosszú üzemidejű egység, amely teljes szervizcsomagot igényel.
„A légitársaságok számára a költséghatékonyság fontosabb, mint valaha. Először pénzt kell keresniük, mielőtt elkölthetnék. Minden dollár számít, és mi olyan technológiába fektetünk be, amely segít csökkenteni ügyfeleink költségeit” – mondta Leon Boersma, az EPCOR minőségügyi és biztonsági felelőse. Az EPCOR a ZEISS optikai mérési technológiájával megtalálta a módját annak, hogyan csökkentse a selejtes alkatrészek számát, és ezzel ügyfelei karbantartási költségeit.

A rejtett hibák felderítése és a szerkezeti hibák előrejelzése érdekében az EPCOR egy automatizált ScanBox rendszert választott.
A pontos adatok az ügyfelek bizalmát szolgálják
Korábban a turbina és a kompresszor alkatrészeit szemrevételezéssel vizsgálták annak megállapítására, hogy az erózió és egyéb hibák még mindig az OEM gyártó által meghatározott határértékeken belül vannak-e. Az ilyen helyzetekben nagyobb biztonság és pontosság elérése érdekében az EPCOR úgy döntött, hogy bevezeti a ScanBox-ot, egy kompakt optikai 3D-s mérőgépet, amely akár 800 mm méretű alkatrészek vizsgálatára is alkalmas. A szárnyszelvények vizsgálatához ez a ScanBox akár milliméterenként 20 mérési pontos felbontásával képes éles rádiuszok mérésére.
A rendszer a ZEISS INSPECT szoftverrel működik, amelynek a ZEISS INSPECT Airfoil csomag is tartozéka. Ezt a csomagot kifejezetten a repülőgépipar számára tervezték, hogy bármely turbinaalkatrész állapotát értékelni lehessen az életciklusa során bármikor. Az automatikus felületi eltérésszámítás digitális adatokat szolgáltat a szemrevételezéses vizsgálatokhoz. Lehetőség van a gyártási maradékok, kopások és felületi hibák azonosítására, és az adatok felhasználására az adaptív megmunkáláshoz.
A ZEISS INSPECT-ben a szárnyszelvények és turbinalapátok elemzésére szolgáló natív minőség-ellenőrzési funkciók valóban nem hagynak kétséget. Lehetőség van a turbinalapátok profilközépvonalának, profilközéppontjának és profilvastagságának részletes vizsgálatára és elemzésére 2D-s szelvények alapján. A profil súlypontja, sugarai és csavarodása is kiszámítható. Egy adott alkatrész vizsgálatairól és elemzéseiről jegyzőkönyv készíthető, ami segít az eredmények megvitatásában és érvényesítésében, akár részlegek között, akár az ügyfél felé. Ennek eredményeképpen az EPCOR jelentősen csökkenteni tudta a felesleges selejt mennyiségét, ami a légitársaságok és általában a repülőgépipar javát szolgálja.

A turbinalapátok vizsgálatára vonatkozó részletes betekintés és előrejelzések révén csökken a javítási állásidő, és maximalizálható a turbinalapátok élettartama.
A költségek csökkentése az időben történő javítással
Boersma hangsúlyozza az ügyféllel szembeni átláthatóságot is: „Egy olyan alkatrészt, amely láthatóan túl van az élettartamán, bárki le tud selejtezni. Ha egy összetett szárnyszelvény alakú lapátról van szó, és a határérték 0,2 mm erózió, akkor ez a vizsgálatot végző személy érzésétől függ. A mérnök összehasonlítja a régi és az új lapátokat, és azt mondja, hogy jók. A szerelő biztosra akar majd menni, és azt mondja, hogy a lapátokat ki kell cserélni. A ScanBox-nak köszönhetően meg tudjuk indokolni, hogy miért selejtezünk vagy éppen miért nem selejtezünk ki egy alkatrészt.”
Jobb előrejelzések
A termelékenység növelése, a pontosság javítása és a felesleges selejt csökkentése mellett a ScanBox-ot az EPCOR a jövőbeli karbantartási és szervizköltségek előrejelzésének pontosabbá tételére is felhasználja. „Ha például a lapátok pásztázott erózióját egy bizonyos égéstermék-hőmérséklethez (EGT) tudjuk kötni, akkor pontosabbá válnak az APU hátralévő élettartamára vonatkozó előrejelzéseink” – mondja Robbert Kroese, az EPCOR marketingszakértője. „Ha az APU meghibásodik, a hajtómű is meghibásodik előbb-utóbb. Az ügyfél pénzt takarít meg, mert a legtöbbet hozza ki az alkatrészeiből és eszközeiből. A ScanBox rendszernek köszönhetően jobb tanácsokat tudunk adni ügyfeleinknek, egyszerűen azért, mert jobb adatokkal rendelkezünk.”