Minőségbiztosítás az elektródás akumulátorcellákhoz
Betekintés az elektródás akkumulátorcellákba
Az akkumulátorcella az akkumulátor egyik fő része, amely olyan kulcsfontosságú komponensekből áll, mint a katód, az anód, a szeparátor és az akkumulátorsav. A cellán belüli elektródák geometriája kulcsfontosságú a cella hatékonysága és biztonságossága szempontjából.
Az anódokat, a katódokat és az elkülönítő fóliákat rézbevonatú, alumíniumbevonatú vagy szigetelő papírfóliákból vágják ki vagy nyomják ki. Az akkumulátorcellák elkülönítő fóliái egymáson helyezkednek el, ideális esetben átfedés nélkül.
2D-s forma
A ZEISS optikai többérzékelős koordinátás mérőberendezése megfelelő megoldást biztosít a mérési laboratóriumban az elvágott elektródák magas felbontású és pontos vizsgálatához. Mivel rendkívül nagy mennyiségű elektródára van szükség az akkumulátorok létrehozásához, a gyártósorokon nagy sebességgel vágják és helyezik egymásra
az elektródákat. A hatékony ZEISS optikai inline méréstechnikai megoldás kulcsfontosságú a vágási és egymásra helyezési folyamatok valós idejű nyomon követéséhez. A ZEISS mérésintelligenciai szoftvere emellett a gyártósorról érkező statisztikai adatokat is elemzi, és egyezteti azokat a mérési laboratóriummal.
Biztonság
Az akkumulátorok energiát tömorítő objektumok, és a hagyományos üzemanyaggal működő járművekhez hasonlóan a biztonság itt is fontos a végfelhasználó védelme érdekében. Az anód és a katód között kialakuló elektromos rövidzárlat hőinstabilitáshoz és gyulladáshoz vezethez – ezáltal az összeszerelt cellák mikroszinten történő vizsgálata betekintést nyújthat a biztonságosabb és nagyobb teljesítményű akkumulátorok fejlesztésébe.
A vágást és a szétszerelést megelőzően a ZEISS röntgensugaras mikroszkópjai betekintést nyújthatnak a belső 3D-s mikroszerkezetbe, megmutatják az esetlegesen meghajlott kollektorokat és a szeparátorok kivékonyodott pontjait, valamint a részecskeszennyeződést is, ami lítium-dendritek kialakulásához vezethet. Az ütéses és szögpenetrációs tesztek során fénymikroszkópokat használnak a balesetek vagy az ütközések után bekövetkező esetleges meghibásodások vizsgálatára. Az in situ mikroszkópos módszerekkel megvizsgálható a töltési és kisütési viselkedés, valamint az akkumulátor felpúposodása és a dendritek kialakulása is.